Kovács
Ferenc - Tranzit
Ezen lemez zenei anyaga Kovács Gerzson Péter TRANZDANZ
Táncegyüttesének legújabb előadásához készült, mely
során én élőben játszom a színpadon. Egyes darabok már
rég megszülettek, de csak most kerültek
bemutatásra.
A főmotívumot még főiskolás koromban komponáltam 1978
táján (Szimmetria). Most jött el az ideje. A repetitív
darabot (Ablak) a 180-as Csoport számára írtam, de mielőtt
sor került volna a bepróbálására,
kirúgtak egyeztetési problémák miatt, ami a Budapest
Ragtime együttessel adódott. Ők sem játszották el a hozzájuk
írt Őrűlt Rag című nótámat, ami
viszont csak az előadáson hallható, mivel csupán egy
színpadi geg. A Hetyke című darabot a Magony Vonósegyüttesemre
írtam, s már játszottuk is, de
a lemezre magam hegedűltem fel a
szólamokat, megkímélve kollégáimat a stúdiómunka fáradalmaitól.
A Kapu című opusz 2003 tavaszán készült, amikor Kovács
Zoltán zongorista barátommal elhatároztuk, hogy jazz-együttest
fogunk csinálni. (Ennek is most jött el az ideje.) Tulajdonképpen
ez a fődarab. Az első
feljátszást tartottuk meg, mert ez a leghitelesebb. Misi
tökéletesen feszíti a hangokat, eredeti az izgalom, amit
mindannyian átéltünk. Késöbb hatalmasokat
alakított a hangszerén, de sok volt és másról szólt.
Azt mondtam neki akkor, hogy "Szerintem az első volt
a jó", mire Ő: "Hát persze, mert ott már eljátszottam,
ami oda kellett!"
Maga a kapu motívum az E és F hang különös együttállása,
mely a feszültséget kelti. Ennek másik vetülete a B és
a H hang. Ezen a tengelyen a megoldást a desz és annak
segédhangja, az ASZ adja. Ezt a DESZ
hangot a Tibetből magammal hozott trombitán találtam
meg késöbb. Semmilyen egyéb felhang nem szólaltatható
meg ezen a furcsa tülkön. Ennek a hangnak
is most jött el az ideje, öt év után. Persze ez is csak
az előadáson hallható.
A szabad-zenéket természetesen úgy játszottuk el, mintha
mindenkiben benne lett volna az a húsz-huszonöt év, melyet Szabados Györggyel
töltöttünk együtt. Égerházi Attila rövid darabja is pont ide illik, hangsorával,
meditatív jellegével.
Amikor két akkord szerepel kíséretként, azt úgy építettem
föl, hogy mindkettő funkció benne legyen egyszerre. Elöször
az egyik van alul a bal kézben, s a másik felül, a jobban,
majd fordítva. Így izgalmas
marad. Ilyen maga a TRANZIT is. Mint egy váróterem, ahová
jönnek különböző helyekről, s időkből emberek, s ahonnan
megannyi felé elindulnak. Mégis
megtörténik a furcsa találkozás. Így van ez a zenekaroknál
is. Ki épp jön, ki épp megy. Valamit hoz, valamit visz.
Kovács Zoltán szólójátékából kiérződik, hogy nem csak
kiváló zongorista, hanem zseniális zeneszerző is egyben.
Az is jó, hogy Sziluval már annyira összeszoktak a Djabe
zenekarban. Matyival persze könnyű
összeszokni, mert mindenhová őt hívják bőgősnek. Egyszer
mondtam neki, hogy "Matyi figyelj, akarok veled beszélni",
mire Ő: "Bocsi, de nem vállalok
több együttest!" Hát aztán Ő is betért a váróba. A Sipi
bácsi sajnos nem bírt eljönni, ezért nekem kellett feljátszani
az ütős részeket. Az igaz,
hogy én készítettem a böszme nagy afrikai mintájú faszilofonokat,
de a vert nem volt pofám kézbe venni, így tenyérrel,
ujjakkal dolgoztam. Kiderült,
hogy így jó ez is. Ez meg a basszusgitár ritmikája adja
meg a Kapu földlüktetését, földszívét. Akkor hát van
benne égi hang, földdobogás és köztes állapot.
Ez is a TRANZIT.
Kovács Ferenc |